mandag den 9. maj 2011

Refleksioner over processen

Weekenden har jeg tilbragt med famlie og gode venner og på forskellig vis forsøgt at drøfte, hvilke pratiske undervisningsmuligheder, der kan være i mine nygjorte erfaringer.
Først og fremmest synes jeg særligt Library Thing er sjov. Jeg er oprindelig uddannet Folkeskolelærer  med dansk som linjefag og har arbejdet som sådan i 10 år. I samme periode har jeg været tilknyttet skolebiblioteket. Et særligt fokusområde for begge områder er børns læselyst (et emne jeg også i dette regi forfølger både i fht at engagere pædagogstuderende i børns læselyst og i litteraturfomidling for børn og unge). Børns læselyst stimuleres på flere måder og jeg ser i Library thing en mulighed for med Blogs og widgets at danne læsefora, hvor bøger kan læses, diskuteres og ikke mindst anmeldes - dette med udgangspunkt i skolebiblioteket. (Der findes dog ind til flere forskellige programmer bl. a fra UNI-C som til byder dette - dog særligt målrettet indskoling og mellemtrin - blogs mv kunne være særligt interessant for udskoling). For pædagoger i SFO og klubregi kunne man forestille sig lignende scenarier - måske hvor pædagogen administerer bloggen og kommunikerer med andre SFOér eller klubber om, hvad der er godt at læse - og lave oplevelsesorienterede aktiviteter ud fra.
I pædagoguddannelsens regi i fht DKK, hvor vi diskuterer evalueringsformer i fht de studerendes egen læring og hvordan denne læring reflekteres ind i uddannelsen kunne blogs om faget, faglig læsning og projekter være en måde at fastholde læringen på - altså studiedokumentet som blog. Jeg er optaget af Concept - maps som et eksempel på hvordan viden kan organiserers og jeg kunne godt se en mulighed for at udveksle concept -maps og vidensdele gennem bloggen. Når jeg har arbejdet med concept - maps med mine studerende har de præsenteret deres maps fysisk for hinanden,men det kunne sagtens og måske bedre klares ad denne vej.

Ud over små tekniske irritationsmomenter - sådan noget som at lære, hvad man skal klikke af i hvilke menuer osv - så synes jeg, det er relativt let at få til at fungere. Vejledninger mv fungerer godt.
Jeg forsøger at få min egen forventning til min læring i forb m kurset her til at afspejle sig i min blogs layout og navn, som eksempel på hvilke valg, jeg foretager mig i processen.

2 kommentarer:

  1. Hej Anne

    Jeg er helt enig med dig i det du skriver om: "....blogs om faget, faglig læsning og projekter være en måde at fastholde læringen på - altså studiedokumentet som blog.....". Det, synes jeg, netop er en af bloggens muligheder, at få de studerende til at arbejde med egene overvejelser i forhold til det, de arbejder med på uddannelsen, altså en slags studiedokument, hvor de har mulighed for dele hinandens erfaringer/viden(som du også er inde på). Desuden, tror jeg, at det kan være en god måde at fastholde og få formuleret egen læring....*S*
    - Og så er der jo muligheden for at "krydre" det hele med billeder, fotos, video, lyd og meget mere.

    SvarSlet
  2. Jeg tænker faktisk også på "livslang læring". Mange af vore pædagogstuderende kommer ud på ganske små arbejdspladser, når de er færdiguddannede. Tænk, hvis vi kan givee dem studievaner, der hjælper dem til at vedligeholde de faglige netværk, de rent faktisk opbygger under uddannelsen......!

    SvarSlet