mandag den 16. maj 2011

Delicious

Jeg er nu i fuld gang med Delicious-opgave 6. Jeg har brugt lang tid på at finde ud af, dels hvordan det helt konkret fungerer, og i det hele taget prøve at sætte mig ind i den nye terminologi - Folksonomy - group/collective osv. Jeg har stadig ikke fundet ud af at ordne mine network i group og collective (altså hvordan man i praksis gør) - og jeg kan læse af korrespondancen mellem Ida og Helen, at det vist pt heller ikke er optimalt pga gruppens navn - hvilket jo dog ikke er en undskyldning for at jeg ikke kan finde ud af at ordne collective;(
Endelig har jeg brugt en del tid på at tilføje andres bogmærker til mine. I dag lykkedes det mig endelig, med webhjælp fra Ida, at få hendes bogmærker tilføjet... Jeg har også browset fra mine egne tags videre over i andres, og fået vist en ukendt brugers sociale bogmærker. Så langt så godt.

Helen og Lis har skrevet en udmærket begrundelse for brug af deliciuos i undervisningssammenhænge:
"Hvis en gruppe skal lave en projektopgave sammen, kan bogmærkerne tagges med nogle af de samme emneord. Et alternativ er at gruppemedlemmerne kan abonnere på hinandens Delicious" (http://lek2r.wikispaces.com/Delicious)
Det er nogenlunde så langt min fantasi pt rækker. Jeg tror, jeg er nødt til at arbejde lidt mere med Delicious for at blive klar over flere funktioner, og hvilke muligheder, der egentlig er tale om i undervisningsammenhænge, før jeg vil bede studerende benytte denne form for videndeling. Dog med den undtagelse, at studerende eksempelvis kunne have glæde af at følge et af mine tags i forbindelse med eksempelvis opgaveskrivning. Underviseren kunne jo lave fagligt oplagte tags, der kunne følges og betragtes som en slags introduktion til et eksamensrelevant emne fx: sprogvurdering eller lignende..... eller omvendt: de studerende laver et eksamensrelevant tag som en slags supplement til litteraturlisten til brug ved eksempelvis vejledning. Og endelig kunne der henvises til bogmærker i det blogbaserede studiedokument. (Håber jeg har styr på terminologien her..?)
Det bliver alt for denne gang. Glæder mig til at skulle igang med Flickr-opgaverne.

I øvrigt synes jeg også det er meget, meget hyggeligt at følge med i mine kollegers Blogs om dette og hint - og særligt deres overvejelser om dette kursusforløb (må jeg fremhæve Idas blog som jeg synes er eksemplarisk)... Helt klart en motivationsfaktor for sådan en social gyngehest som mig.

1 kommentar:

  1. Kære Anne

    Synes også der er mange nye begreber - og er stadig ikke helt sikker på 'Folksonomy'...

    Jeg sad lige og lavede en mappe på Bb med supplerende VNT litteratur til 1. årsprøven - og fik den tanke, at den måske med fordel kunne ligge som en LibaryThing Cloud på VNT undervisningsbloggen...

    Det må blive efter ferie - nu står den på Varme Hveder - eller 'Store Beder' som min yngste fik det til... for det er jo ikke sådan med alle de begreber :-)

    God ferie!
    Ida

    SvarSlet